Vsi se zavedamo, da je gibanje in ohranjanje dobre telesne pripravljenosti koristno za naše zdravje. Stopnja prekomerne telesne teže in debelosti se je, zlasti pri otrocih, v zadnjih 40-ih letih drastično povečala, o čemur poročajo tudi zdravstvene organizacije po vsem svetu.

Ko govorimo o telesni vadbi za najmlajše, se marsikdo vpraša, pri kateri starosti naj se otroci začnejo ukvarjati s športom. Ali obstaja idealna starost, pri kateri se lahko otroci začnejo posvečati športu ali je vseeno, kdaj se naši najmlajši prvič začnejo ukvarjati s telesno aktivnostjo?

V tem članku vam bomo navedli nekaj koristnih informacij in priporočil glede izbire športnih aktivnosti za vašega otroka.

Katere prednosti za zdravje prinašajo športne aktivnosti?

Kot smo že uvodoma omenili, se stopnja prekomerne telesne teže in debelosti pri otrocih po celem svetu nenehno povečuje, zato je potrebno poiskati možnosti, ki bi pripomogle k zmanjšanju prekomerne telesne teže pri najmlajših. Dejstvo je, da povzroča debelost vse več težav tudi osnovnošolskim otrokom. Ni namreč presenetljivo, da se bolezni »starejših«, kot je na primer diabetes tipa 2, pogosteje pojavljajo tudi pri otrocih starih med 12 in 14 let, kar je jasen pokazatelj, da nekaj ni v redu.

Telesna vadba pomaga pri preprečevanju bolezni pri najmlajših, hkrati pa jih stimulira in spodbuja razvoj njihovih gibalnih in telesnih sposobnosti, kot so ravnotežje, moč, hitrost, koordinacija in nenazadnje pozitivno vpliva tudi na otrokovo družabnost in samozavest.

V kateri starosti se običajno razvijejo sposobnosti otrok?

Če pogledamo gibalni razvoj otroka, vse od dojenčka pa tja do pubertete, lahko opazimo, kako gre otrok skozi faze, v katerih pridobi vrsto veščin, ki mu omogočajo, da obvladuje svoje telo in se nauči gibanja. Tako lahko najdemo pet stopenj, v katerih se bodo razvile osnovne sposobnosti najmlajših, ki jim bodo kasneje omogočile pridobivanje novih sposobnosti in izvajanje vsakodnevnih dejavnosti.

  • 0–2 let:

    v tej fazi pri otroku prevladuje prosta igra in »nenadzorovano« gibanje. Otroci se radi igrajo in zanje je vse novo. Nimajo še dobrega nadzora nad razdaljo in prostorom ter se gibljejo impulzno. Na tej stopnji bi lahko bili tečaji psihomotorike zanimivi za otrokov prvi razvoj.

  • 2–4 let:

    v tej fazi otroci že pridobivajo določene motorične sposobnosti, kot je skakanje, tek in vožnja s triciklom. Še vedno smo na stopnji, ko se učenje najbolje izvaja skozi igro.

  • 4–7 let:

    v tem starostnem obdobju začnejo otroci izpopolnjevati veščine, kot je koordinacija, ravnotežje in hitrost. Od te starosti dalje moramo biti še posebej pozorni na težo, ki jo imajo naši otroci v nahrbtnikih, da se izognemo morebitnim težavam s hrbtenico.

  • 8–9 let:

    na tej stopnji lahko otroci izvajajo športe, ki spodbujajo razvoj njihovih sposobnosti, kot je na primer tek.

  • 10–12 let:

    to je čas, ko lahko otroci izboljšajo nadzor in obvladovanje lastnega telesa ter izboljšajo nekatere sposobnosti, kot so prožnost, moč in vzdržljivost.

S katerimi športni se lahko ukvarjajo otroci in kdaj je primeren čas za začetek?

Pohodništvo

Pohodništvo je vrsta športne aktivnosti, ki jo je najlažje uvesti v otrokov vsakdan. Pomembno je, da začnemo s kratkimi razdaljami in iskati primerno motivacijo, da bo otrok raje hodil. Začnemo lahko s sprehodi v parku, izleti v naravo, ogledi starih mestnih jeder, obiski manjših krajev. Ko se bo otrok privadil na daljše pohode, pa se lahko z jim odpravimo tudi v hribe. Priporočena starost za začetek pohodništva je nekje med šestim in osmim letom starosti.

Plavanje

S plavanjem se otrok lahko začne ukvarjati med tretjim in četrtim letom starosti. Plavanje pripomore, da otrok razvije osnovne motorične sposobnosti, kot je koordinacija, razvoj mišic in vzdržljivost. Običajno se plavanja najprej učijo z raznimi pripomočki, ki jim pomagajo pri pridobivanju nadzora nad svojim telesom in s tem izboljšajo svoje plavalne sposobnosti ter se tako naučijo plavati popolnoma samostojno.

Borilne veščine: judo, karate

Borilne veščine, kot so judo, karate ali tae-kwondo, so športi, ki bodo otrokom omogočili razviti prožnost, moč, koordinacijo in gibčnost. Tako je idealna starost za začetek nekje med osmim in desetim letom.

Atletika

Eden od najpogostejši načinov, kako otroci sprostijo svojo energijo, je zagotovo tek. Že na šolskem igrišču lahko opazimo ogromno otrok, ki tečejo, se lovijo ali igrajo. Atletika je torej šport, ki jim lahko pomaga usmerjati odvečno energijo, hkrati pa razvija sposobnosti, kot sta hitrost ter vzdržljivost.

Tenis

Tenis je šport, pri katerem otrok pridobiva koordinacijo in gibčnost. Poleg tega se s tenisom nauči nadzorovati silo, s katero udari žogo in izboljša obvladovanje prostorov in razdalj.

Rolanje

Rolanje, podobno kot ples, podpira razvoj otrokovega izražanja s telesom. Tu se razvijata koordinacija in ravnotežje. Ko je otrok star od 5–6 let se rolanje lahko uvede kot dejavnost, ki jo otrok izvaja enkrat ali dvakrat tedensko.

Vsak od naštetih športov bo pozitivno vplival na razvoj vašega otroka. Zato se staršem priporoča, da svoje otroke že v rosnih mladih letih vpeljejo v svet športa, saj bodo tako tudi v puberteti in v odrasli dobi radi prakticirali različne tipe športnih aktivnosti.

Za katere športe in pri kakšni starosti otroka ste se odločili? Ali je bil že dovolj pripravljen ali ste morali s športom še malo počakati? Kateri so bili največji izzivi? Napišite nam vaše izkušnje v komentarje spodaj 😊.